Employability and professional insertion of postgraduate training in the Spanish University System

  • María Ángeles Alegre-Sánchez Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
  • Gemma Fonrodona-Baldajos Universidad de Barcelona (UB)
  • Antoni Vallès-Segalés Universidad de Barcelona (UB)
  • Yolanda Agudo-Arroyo Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
Keywords: employability, professional insertion, affiliation rates, quality work, contribution bases

Abstract

The European Higher Education Area sets up a new structure of undergraduate and postgraduate degrees to enable compatibility and comparability, with an emphasis on mobility, employability and quality assurance. The aim of this work is to analyze the gender differences in the labor insertion of graduates of master’s and doctoral degrees and one year and four years after completion of studies based on Spanish University System Data and Figures Report (MECD, 2016) and from a descriptive comparative and bivariate inferential approach. The results indicate that Spain is the second country with a higher unemployment rate among graduate Masters and has the highest unemployment rate among PhD graduates in the countries analyzed. There are no gender differences in the affiliation rates, even being in many cases more favorable for women. However, the gender gap increases to the detriment of women in indicators more related to the employment quality, such as work according to the educational level and the contribution basis. Although many factors may give rise to these results, it is clear that it remains a challenge to promote public policies for equal opportunities for graduates of the postgraduate training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BBVA-IVIE (2019). Inserción laboral de los universitarios. (Esenciales, Nº 39). Bilbao: Fundación BBVA. Recuperado de: https://www.fbbva.es/esencial/

Bravo Salinas, N. H. (2007). Competencias Proyecto Tuning-Europa, Tuning-Amèrica Latina. Recuperado de: http://www.cca.org.mx/profesores/cursos/hmfbcp_ut/pdfs/m1/competencias_proyectotuning.pdf

Comisión Europea/EACEA/Eurydice (2015). El Espacio Europeo de Educación Superior en 2015: Informe sobre la implantación del Proceso de Bolonia. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. Recuperado de: http://publications.europa.eu/resource/cellar/91f926b2-6965-4abe-a1be-600903e4df93.0003.01/DOC_1

Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2001). Towards the European Higher Education Area. Communiqué of the meeting of European Ministers in charge or Higher Education en Prague on May 19th 2001. Recuperado de: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2001_Prague/47/4/2001_Prague_Communique_Spanish_553474.pdf

Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2007). Towards the European Higher Education Area: Responding to Challenges in a Globalised World. London, 18 May. Recuperado de: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2007_London/70/4/2007_London_Communique_Spanish_588704.pdf

Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2012). Making the Most of Our Potential: Consolidating the European Higher Education Area. Communique of the Conference of Ministers responsible for Higher Education in Bucharest on April 26-27th 2012. Recuperado de: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2012_Bucharest/67/3/Bucharest_Communique_2012_610673.pdf

Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2018). Paris Communiqué. Communique of the Conference of Ministers responsible for Higher Education in Paris on May 25th 2018. Recuperado de: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2018_Paris/77/1/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf

Declaración Conjunta de los Ministros de Francia, Alemania, Italia y el Reino Unido (1998). Declaración conjunta para la armonización del diseño del Sistema de Educación Superior Europeo de 25 de mayo de 1998: Declaración de la Sorbona. Recuperado de: http:// www.eees.ua.es/documentos/declaracion_sorbona.htm

Declaración Conjunta de los Ministros Europeos de Educación (1999). El Espacio Euro-peo de Enseñanza Superior. Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación reunidos en Bolonia el 19 de junio de 1999: Declaración de Bolonia. Recuperado de: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/Ministerial_conferences/06/0/1999_Bologna_Declaration_Spanish_553060.pdf

Echeverria, B. & Martínez, P. (2019). Revolución 4.0, Competencias, Educación y Orientación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12 (2). DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2018.831

González, J. & Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe final. Bilbao: Universidad de Deusto.

Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 13 de abril de 2007, núm. 89, pp.16241-16260.

Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (2019). Inserción Laboral de los Egresa-dos Universitarios. Curso 2013-2014 (análisis hasta 2018). Madrid: MCIU. Recuperado de: http://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Universidades/Ficheros/Estadisticas/INFORME_INSERCION_2013_14.pdf

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2013). Objetivos educativos europeos y españoles. Estrategia Educación y Formación 2020. Informe español 2013. Madrid: MECD. Recuperado de: https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:5b7ee19b-7981-445b-886a-50070ba74ac3/objetivos20202013.pdf

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Inserción laboral de los egresados universitarios. La perspectiva de la afiliación a la Seguridad Social. Madrid: MECD. Recuperado de: https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:3469cbcd-0dfa-459e-a5c9-f27285b72121/insercion-laboral-egresados-universitarios-.pdf

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2016). Datos y cifras del sistema universitario español. Curso 2015-2016. Madrid: MECD. Recuperado de: http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:6a538b72-1866-4100-b1b7-b3fd26bb8191/datos-y-cifras-sue-2015-16-web-.pdf

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2018). Panorama de la Educación. Indicadores de la OCDE 2018. Madrid: MECD. Recuperado de: http://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:2cba4aaa-4892-40d7-ac8b-00efbc95b8a2/Panorama%20de%20la%20Educacion%202018_final.pdf

Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 30 de octubre de 2007, núm. 260, pp. 44037– 44048.

Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñan-zas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 3 de julio de 2010, núm. 161, pp. 58454– 58468.

Real Decreto 99/2011, de 28 de enero, por el que se regulan las enseñanzas oficiales de Doctorado. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 10 de febrero de 2011, núm. 35, pp. 13909-13926.

Real Decreto 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 3 de agosto de 2011, núm. 185, pp. 87912-87918.

Real Decreto 43/2015, de 2 de febrero, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñan-zas universitarias oficiales, y el Real Decreto 99/2011, de 28 de enero, por el que se regulan las enseñanzas oficiales de doctorado. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 3 de febrero de 2015, núm. 29, pp. 8088– 8091.

Real Decreto 195/2016, de 13 de mayo, por el que se establecen los requisitos para la expedición del Suplemento Europeo al Título Universitario de Doctor. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 3 de junio de 2016, núm. 134, pp. 36611– 36628.

Rodríguez, S., Prades, A., Bernáldez, L. & Castiñeira, S. (2010). Sobre la empleabilidad de los graduados universitarios en Catalunya: del diagnóstico a la acción. Revista de Educación, 351, 107-137.

Published
2020-06-29
How to Cite
Alegre-Sánchez, María Ángeles, Gemma Fonrodona-Baldajos, Antoni Vallès-Segalés, and Yolanda Agudo-Arroyo. 2020. “Employability and Professional Insertion of Postgraduate Training in the Spanish University System”. Inguruak. Revista Vasca De Sociología Y Ciencia Política, no. 68 (June). https://doi.org/10.18543/inguruak-68-2020-art01.
Section
ARTICLES